Wednesday, March 25, 2009

Selamat Datang ke blogspot perbincangan berkaitan idea business

Assalamualaikum Wbth,

Salah satu daripada bidang business yang saya jalankan ialah berkaitan emas

Why invest in Gold?

In the opinion of many of the worlds leading financial and economic experts, gold is in the early stage of a massive, long-term bull market. If gold were to reach, in real dollar terms, the price it reached in 1980, it would get to over $2000 an ounce.

To understand gold's future, you have to look at the past.

As the chart shows, from 1971 to 1980, gold skyrocketed from $40 an ounce to a high of $842. The main reason that happened was a loss of faith in the US dollar. No one wanted to hold dollars.

Why is this happening?

All you have to do is look at the overall picture. The US has . . .

a) A record budget deficit
b) A record trade deficit
c) A record national debt
d) A record credit card debt
e) A record consumer debt
f) A record mortgage defaults

And for the first time since the great depression, a negative rate of saving. That means people are borrowing to survive. Add to all this . . .

a) Millions of lost jobs in the manufacturing sector
b) Unfunded US federal pension and Medicare liabilities of $43 trillion
c) A housing bubble about to burst
3) A true inflation rate of 6% to 8%

And there's much more trouble on the horizon, like higher and higher oil prices, an unregulated $170 trillion unregulated global derivative market, described by Warren Buffet as "financial weapons of mass destruction" and trillions of dollars of unfunded corporate pension liabilities.

Masalah Wang Kertas

Masalah Wang Kertas

Perhatikan beberapa masalah berikut:

1) Wang kertas jika disimpan di rumah (dalam tabung atau di bawah tilam misalnya) akan disusut nilai oleh kuasa pasaran lebih-lebih lagi jika disimpan untuk jangka masa yang lama. Dalam keadaan sekarang sekiranya dibandingkan dengan dolar Amerika Syarikat, wang tersebut boleh disusut nilai dalam tempoh sehari malahan sejam sahaja. Di Indonesia susut nilai rupiah didapati sehingga beratus-ratus peratus (Utusan Malaysia 1998c).

2) Jika demikianlah sifat nilai wang yang disimpan di rumah, ini bererti kita 'terpaksa' menyimpan wang di bank kerana di situ lazimnya wang akan ditokok tambah melalui faedah. Oleh itu susut nilai boleh dielakkan menurut kadar semasa yang diberikan oleh pihak bank. Ini bermakna kemungkinan faedah yang kita dapat dari bank bukanlah keuntungan tetapi 'adjustment' untuk susut nilai yang berlaku.

3) Kemungkinan juga wang yang disimpan di bank pun tidak selamat dari susut nilai yang berlebihan. Malahan wang kertas kita boleh lupus langsung kerana sama ada akaun dibekukan atau bank ditutup. Keadaan itu sudah menjadi agak lazim sekarang di beberapa negara luar. Faedah 100% setahun pun sudah tidak bermakna lagi apabila susut nilai wang semakin menjadi-jadi. Di negara jiran wang disusut nilai melebihi 600% (Utusan Malaysia 1998c).

4) Apabila kita meminjam RM1000 dari sahabat kita dan kita pulangkan RM1000 itu selepas 10 tahun sebagai contoh, kita katakan tiada riba. Dari segi kuantiti memang betul tiada riba. Tetapi 10 tahun lagi RM1000 tidak mempunyai nilai atau kuasa membeli yang sama. Tentulah tidak adil peminjam membayar pada kadar yang sama sebegini walaupun tidak digelar riba.

Contoh-contoh di atas dapat dikaitkan dengan kenapa zaman sebelum merdeka dahulu kita boleh bercakap tentang setengah sen dan suku sen. Menurut pakar ekonomi, perkara ini berlaku kerana faktor inflasi. Tetapi mengikut takrifan Adam Smith (George J W Goodman 1982) di dalam bukunya Paper Money, inflasi bermakna cukai tersirat yang disebabkan oleh lebihan wang kertas yang tercetak.

Sayugia diingatkan bahawa wang kertas seperti dolar Amerika Syarikat dahulunya bersandarkan emas. Setiap cetakan wang kertas mestilah bersandarkan jumlah emas yang tertentu. Dengan demikian wang kertas yang kita gunakan sebenarnya ialah resit untuk kita tuntut emas dari pihak yang berkenaan. Kertas ini dijamin oleh kerajaan biasanya dengan tulisan 'sah diperlakukan' sebanyak mana yang tercatit di atasnya. Resit ini sebenarnya jarang kita guna untuk menuntut emas tersebut. Sebagai contoh pada muka hadapan wang kertas 10 dolar Amerika Syarikat siri 1928 ada tercatit " Redeemable in gold on demand at The United States Treasury............." (Peter Kershaw 1994).


Sejak Ogos 1971 Presiden Nixon telah memutuskan hubungan di antara emas dengan wang kertas dolar Amerika Syarikat. Ketika itu pihak Amerika Syarikat memerlukan belanja yang banyak untuk membiayai perang di Vietnam. Keputusan itu dibuat kerana tuntutan dari negara-negara yang menyimpan dolar untuk mendapatkan emas sudah melebihi emas yang ada di dalam simpanan. Semestinya ini berlaku kerana lebihan cetak wang kertas. Keadaan ini menyebabkan negara Amerika Syarikat tergugat kerana peras ugut melalui tuntutan emas (Adam Smith 1982, Kurtzman 1993).

Tanpa piawaian emas, pihak bank Amerika Syarikat bebas mencipta wang melalui cetakan wang kertas tanpa ikatan dengan simpanan emas lagi. Maka wang kertas dolar pun menjadi wang spekulasi kerana tiada sandaran emas lagi. Semua wang kertas di dunia yang mengambil dolar sebagai bandingan pun turut tiada bersandaran emas.

Kurtzman berkata keputusan yang dibuat Nixon telah menjadikan wang yang asalnya suatu yang benar dan nyata kepada suatu abstraksi tersimpul atau twisted abstraction (Kurtzman 1993). Dalam buku yang sama dikatakan bahawa wang kertas itu masih lagi suatu nota janji untuk pembayaran tetapi pembayaran apa kepada siapa? (It is still a promise to pay. But to pay what to whom?)

Menurut James Dines, penulis buku Mass Psychology, tindakan memarahi spekulator mata wang masih lagi belum mencukupi kerana katanya ini adalah suatu low state of blame selagi kita belum mempertikaikan sistem mata wang kertas itu sendiri dan kembali kepada emas dan perak semula (Dines Letter 1997). Mata wang kertas bukan sahaja nilainya mengikut sentimen dan boleh diberi indeks bandingan lalu diperjudikan bahkan boleh dipaksa menyatakan nilai yang palsu tanpa menurut apa yang dipanggil fundamentals.

Wang kertas telah menjadi semacam sistem kepercayaan psikologi terhadap nilai yang tertera di atasnya dan nilai tukaran yang dipaksa oleh kuasa pasaran.

Bagaimana menglangsaikan hutang kad kredit dengan membeli emas?

Kad kredit bolehlah ditakrifkan sebagai sejenis kad yang digunakan sebagai pengganti wang tunai atau buat masa ini lebih dikenali sebagai wang plastik. Sejak akhir-akhir ini, penggunaan kad kredit didapati semakin popular di kalangan masyarakat kita terutamanya ahli perniagaan.Kini terdapat semakin banyak syarikat yang mengeluarkan kad kredit seperti American Express, Visa,dan Master Card.

Menurut pendapat Menteri Kewangan Malaysia, penggunaan kad kredit merupakan pemangkin masalah inflasi yang sangat ketara. Di samping itu, beliau juga turut meramalkan bahawa bilangan pengguna kad kredit ni negara kita akan bertambah pada tahun-tahun yang akan datang.

Menurut kajian yang pernah dibuat oleh mahasiswa Universiti Utara Malaysia, lebih 35 peratus daripada pemilik kad kredit mengalami masalah beban hutang yang teruk sehingga ada antara mereka yang diistiharkan muflis kerana tidak dapat menjelaskan hutang-hutang mereka. Keadaan ini mungkin berlaku kerana pemilik kad tersebut tidak sedar bahawa kad yang digunakan itu sebenarnya ialah wang, bukannya plastik yang tidak bernilai.

Jadi persoalannya; Bagaimana dapat melangsaikan hutang dari kad credit yang tertunggak dengan membeli emas?

Okay, saya harap apa yang saya nak katakan ini memberi sedikit sebanyak info atau cara-cara yang boleh anda lakukan untuk menyelesaikan hutang kad credit anda yang tertunggak.

Saya juga seperti anda. Saya juga mempunyai kad credit seperti anda. Memang tabiat kebanyakan orang pabila menerima bill kad credit, lebih suka membayar minimum payment daripada membayar 100% outstanding amount yang tertera pada bill tersebut.

Jadi, kesan daripada pembayaran minimum payment anda itu akan menyebabkan jumlah outstanding anda akan dikenakan interest 1.5% monthly dari baki outstanding anda itu . Jadi, ianya akan accumulated sehingga lah anda menjelaskan kesemua hutang kad credit tersebut. Paling menyedihkan, anda juga akan dikenakan compounding interest sekiranya gagal untuk membayar bil pada bulan itu (bagi yg menggunakan kad credit konvensional). Lagi menyedihkan lagi sekiranya anda gagal untuk menyelesaikan hutang kad kredit tersebut dan di istiharkan sebagai muflis.

Memang tabiat manusia sayangkan harta. Mereka lebih suka menangguh pembayaran daripada menyelesaikan hutang sekali gus. Maksud hafiz di sini, katakan si A mempunyai hutang kad kredit sebnyak RM4,000.00. Pada masa yang sama si A mempunyai sejumlah wang bernilai RM 6,000.00. Jadi, Si A ni lebih suka membayar atau melangsaikan hutang yang RM 4,000.00 itu secara ansuran daripada membayar secara sekali gus. Maklumlah sayang duit. Bukannya senang nak kumpul RM6,000.00 dan nak digunakan bayar hutang kad kredit RM4,000.00 sekaligus? Mungkin si A akan berkata, lebih baik aku byr minimum payment dari bayar secara sekaligus.

Tetapi si A silap, sekiranya si A membayar secara ansuran kad kreditnya dgn pembayaran minima, maka accumulated interest akan meningkat dari saban hari ke saban hari. Maka sampai mati pun takan habis.

Jadi solusi yang boleh di buat oleh si A, adalah seperti berikut. Dengan wang RM6,000.00 yang diperolehinya itu, di gunakan untuk membeli emas. Kemudian, gadaikan emas itu di bank rakyat. Maka duit gadaian itu hendaklah digunakan untuk melangsaikan hutang kad kredit anda. Dan jangan lupa pula untuk meneubus kembali emas yang anda gadaikan itu. Tapi orang mungkin persoal kan..still kene bayar jugak!!! so apa bezanya dengan hutang kad credit?

Bezanya di sini, duit yg anda dapat dari hasil gadaian emas anda tu, tidak dikenakan interest. Jadi anda kene bayar upah simpan sahaja selama 6 bulan.

Minimum payment tidak ditetapkan. Sekiranya anda masih lagi tak dapat nak tebus selepas 6 bulan, anda hanya perlu byr upah simpan sahaja, dan extend lagi 6 bulan, selepas 6 bulan, still tak dapat bayar lagi? extend lagi 6 bulan dengan syarat bayar upah simpan sampailah anda dapat tebus emas anda. Hikmah disini ialah anda dapat membeli emas dan hutang anda di selesaikan dengan mudah. Fasiliti gadaian yang saya syorkan adalah Bank Rakyat.



4 comments:

  1. sumber di atas diambil daripada Hafiz blogspot

    ReplyDelete
  2. Halo, Ramadan adalah di sini sudah tidak Anda berpikir itu adalah waktu untuk mendapatkan berkah dari Allah bisa conected hari ini dan Anda yakin akan bahagia dengan kasih karunia Allah.
    Nama saya adalah Cynthia Johnson. kita hipotek, pinjaman rumah, kredit mobil, pinjaman Hotel, tawaran komersial Umum Mr John Carlson, orang harus memperbarui semua situasi keuangan di dunia / perusahaan untuk membantu mereka yang terdaftar pemberi pinjaman uang pinjaman pribadi, kredit, kredit konstruksi, rendah suku bunga 2% dll kredit modal, pinjaman usaha dan pinjaman kredit buruk bekerja, start up. Kami membiayai proyek di tangan dan perusahaan Anda / mitra dan saya juga ingin menawarkan pinjaman pribadi untuk klien mereka. hubungi kami melalui e-mail untuk informasi lebih lanjut: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Hello, Saya Puan Heather White, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
    (heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

    ReplyDelete
  4. With Gain Credit Personal Loans, you can get instant loan/money for a wide range of your personal needs like renovation of your home, marriage in the family, a family holiday, your child's education, buying a house, medical expenses or any other emergencies. With minimum documentation, you can now avail a personal loan at attractive 3% interest rates. This is trust and honest loans which you will not regret, Contact us via Email: gaincreditloan01@gmail.com

    Your Full Details:
    Full Name. . .. . .. . .. . .. . .
    Loan Amount Needed. . ...
    Loan Duration. . .. . .. . .. . .
    Phone Number. . .. . .. . ..
    Applied before. . .. . .. . ..
    Country. . .. . .
    Email Us: gaincreditloan01@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails